NÄYTÖSSÄ NYT:
Viisaat ja tyhmät neitsyet
Tänä kesänä museo esittää teeman, joka nousi Georges von Swetlikin taiteessa kaikkein merkittävimpään asemaan: Viisaat ja tyhmät neitsyet.
Yhteistyössä Munsterhjelmin taidekeskuksen Riggert Munsterhjelmin kanssa olemme koonneet näyttelyyn valikoiman teoksia, jotka on konservoitu ja kehystetty tätä kokonaisuutta varten. Mukana on myös useita töitä, joita ei ole koskaan aiemmin esitelty yleisölle. Kehystys toteutettiin Héléne ja Walter Grönqvistin säätiö myöntämän tuen avulla.
Näyttelyn keskipisteenä on vaikuttava, noin 2,5 × 3,5 metrin kokoinen pohjamaalaus, jonka Georges toteutti 1970-luvun alussa asuessaan Elgmon koululla. Teoksessa joukko naisia kokoontuu öljylamppujen valon ympärille. Keskeneräiseksi jäänyt maalaus tarjoaa harvinaisen mahdollisuuden kurkistaa taiteilijan työskentelyprosessiin ja tekniikkaan.
Teos on ollut säilytyksessä rullattuna 1970-luvulta lähtien, ja nyt se on ensimmäistä kertaa saanut arvoisensa paikan ateljeen suurimmalta seinältä.
Etsiessään aihetta laajalle henkilöhahmoja kokoavalle sommitelmalle Georges tarttui Raamatun vertaukseen viisaista ja tyhmistä neitsyistä. Teemasta muodostui vähitellen hänen taiteensa keskeinen punainen lanka – aihe, jonka kautta hän saattoi ilmaista sitä, minkä hän hallitsi mestarillisesti: valoa pimeydessä.

– Georges von Swetlik

UUTTA TÄNÄ VUONNA!
Pilarihuone
Tänä vuonna olemme avanneet Pilarihuoneen yleisölle. Yksi von Swetlikin kiehtovimmista visioista on saanut muotonsa tässä ainutlaatuisessa pylväiden ja holvien ympäröimässä tilassa. Tilassa on esillä valikoituja teoksia, jotka edustavat useita teemoja von Swetlikin taiteelliselta uralta ja tarjoavat kävijälle syvemmän näkemyksen taiteilijan monipuolisuudesta.
Pilarihuoneessa voi ihailla muun muassa omakuvia ja abstrakteja aiheita. Osa tilasta toimii myös Ateljé von Swetlikin maalausvarastona, mikä samalla kuvastaa rakennuksen haasteita – von Swetlik oli erittäin tuottelias taiteilija, mutta ei ehkä aina huomioinut arjen käytännöllisiä näkökulmia.

TEEMANÄYTTELY 2026
Taiteilijan viimeinen maalaus
Georges von Swetlik ja Don Quijote – taistelu tuulimyllyjä vastaan Raaseporin linnanraunioilla
Miguel de Cervantesin kirjoittama ja kahdessa osassa vuosina 1605 ja 1615 julkaistu Don Quijote kertoo ikääntyvästä aatelismiehestä Alonso Quijanosta, joka antaa itsensä uppoutua ritariromanssien maailmaan. Hän ottaa nimekseen Don Quijote ja lähtee elvyttämään menneen ritarikunnan aikakautta päättäväisenä taistelemaan kunnian, oikeudenmukaisuuden ja ihanteiden puolesta maailmassa, joka on jo kauan sitten muuttunut.
Raaseporin linnan raunioilla sinulla on mahdollisuus vierailla von Swetlikin viimeisessä maalauksessa, joka on esillä 1. heinäkuuta – 15. elokuuta. Yhtäläisyyksiä von Swetlikin omaan elämään voi nähdä unelmassa jostakin suuresta ja saavuttamattomasta sekä taistelussa tuulimyllyjä vastaan. Von Swetlik ei koskaan tullut hyväksytyksi taidemaailmassa, mutta hän jatkoi taisteluaan visioidensa toteuttamiseksi aina kuolemaansa asti.
Teema luo myös rinnakkaisuuden Raaseporin linnaan, joka on 650 vuotta vanha. Linnanrauniot seisovat muistomerkkinä menneelle aikakaudelle. Aivan kuten Don Quijote yrittää elvyttää ritarimaailman henkeä, linnanrauniot kantavat muistoa ajasta, jonka tarinat kiehtovat edelleen. Don Quijoten, von Swetlikin ja Raaseporin linnanraunioiden kohtaamisessa syntyy vuoropuhelu kirjallisuuden, kuvan ja paikan välille, joka ilmaisee kaipausta menneisyyteen.
Georges von Swetlikin maalauksessa on mahdollista arvata, että taiteilija on saattanut samaistua Don Quijoteen ja antaa hahmon saada omakuvan piirteet, ilmaisun taiteilijan omasta kamppailusta näyn ja todellisuuden välillä. Don Quijoten tavoin taiteilija on saattanut tuntea luomisen ja mielikuvituksen voiman ohjaavan häntä maailmassa, joka ei aina jakanut näitä unelmia. Maalaus ei ollut täysin valmis, koska taiteilija kuoli kesken prosessin.
Info
Kesä 2026 3.7-9.8
AUKIOLOAJAT:
Perjantai – Lauantai: kl. 12:00-17:00 (Opastettu kierros klo 13.00 ruotsiksi)
Sunnuntai: kl. 13:00-15:00 (Opastettu kierros klo 13.00 suomeksi)
HINNASTO:
Opastettu kierros & sisäänpääsy…:
15€ / henkilö
….kahvilla/teellä ja keksi:
20€ / person
Alle 18-vuotiaille ilmainen sisäänpääsy.
Sisäänpääsymaksuun sisältyvät opastetut kierrokset päivän opastettujen kierrosten aikataulun mukaisesti.
Myynnissä on teemaan liittyviä maalauksia (tarjoamme teoksia, emme myy studion kokoelmasta)!
Lue myös lisää Valoa pimeydessä -tapahtumasta, johon voi osallistua vain syksyllä.
Silloin voit kokea saman näyttelyn, Viisaat ja tyhmät neitsyet, täysin erilaisella ja ainutlaatuisella tavalla.



VIERAILE SAMALLA:
Munsterhjelm Art Center
Vain kivenheiton päässä Ateljé von Swetlikistä sijaitsee myös Munsterhjelmin taidekeskus, jossa taiteilija Riggert Munsterhjelm työskentelee ja luo edelleen. Riggert oli Georges von Swetlikin oppilas ja työskenteli tiiviisti mentorinsa kanssa vuosien ajan, sekä taiteellisesti että henkilökohtaisesti. Hänen kauttaan osa von Swetlikin tekniikasta, ajatusmaailmasta ja taiteellisesta perinnöstä elää nykypäivään.
Ateljeen vierailun voi siksi yhdistää Munsterhjelmin taidekeskuksen vierailuun, jolloin voi kokea, miten taiteellinen perintö kehittyy ja elää uusien teosten ja sukupolvien kautta.
Sisäänpääsy Munsterhjelmin taidekeskukseen: 10 € / henkilö


Palautetut aarteet
Vanha näyttely, kesä 2024
Tenala Church, which Georges painted in different lighting during different seasons when he lived in the Little Rectory next to the church in the 1970s.


